دانشگاه سوره
دانشکده هنر
گروه سینما
عنوان
تحلیل مولفه های سینمای دینی با مروری بر فیلمهای منتخب دهه هشتاد هجری شمسی
استاد راهنمای نظری
دکتر حسین فهیمی
استاد راهنمای عملی
دکتر مسعود نقاش زاده
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته سینما
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
با مروری اجمالی و گذرا بر سینمای جهان می توان دریافت که کاربرد دین در سینما که تنها چند سالی از یک قرن شدنش می گذرد سابقه طولانی دارد . سینمای دینی ، سینمایی است که با پیروی صریح از کتاب های مقدس سعی دارد تا بیننده اش را با خدا ، دین خدا و در نتیجه اخلاق و انسانیت هر چه بیشتر آشنا کند . با کاوشی هر چند گذرا بر این گونه فیلمها به المانها، نشانه ها و در واقع مولفه های تکرار شدنی ای می رسیم که برشماری و بیان آن می تواند این سینما را برای مخاطبانش هر چی بیشتر آشکار کند . ملک سلیمان ، بید مجنون ، جدایی نادر از سیمین ، خیلی دور خیلی نزدیک ، تنها تعداد اندکی از جمع کثیر فیلمهایی هستند که در این رساله شرحی بر مولفه های دینشان رفته است .
کلید واژهها:
سینمای دینی، ژانر دینی، استعلایی ، مفاهیم ایدئولوژیک، محتوای دینی،فیلم دینی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: فصل اوّل: مقدمه …………………………………………………………………………………..
کلیات
1-1 طرح مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………3
2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….4
3-1 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………4
4-1 پیشینهی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….5
5-1 سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….6
فصل دوّم: مبانی نظری
1-2 پیشگفتار…………………………………………………………………………………………………………………………7
2-2:واژه دین…………………………………………………………………………………………………………………………….8
1-2-2: دین………………………………………………………………………………………..9
3-2:سینما…………………………………………………………………………………………………………………………….13
4-2 سینمای دینی………………………………………………………………………………………………………………..21
فصل سوّم: روش تحقیق
1-3 پیشگفتار ………………………………………………………………………………………………………………………48
2-3 تحقیق کیفی………………………………………………………………………………………………………………….49
3-3 میدان مطالعه…………………………………………………………………………………………………………………51
4-3 حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………….52
5-3 شیوه نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………..52
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1-4 پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………………..53
2-4 تاریخچه سینمای دینی خواهی در ایران…………………………………………………. ……………………….54
3-4 مولفه های سینمای دینی…………………………………………………………………………………………………59
4-4 ملک سلیمان ، بید مجنون………………………………………………………………………………………………69
5-4 گونه(ژانر)………………………………………………………………………………………………………………………72
1-5-4: معرفی گونه (ژانر)ها ……………………………………………………………………………………76
2-5-4: ژانر فیلمها …………………………………………………………………………………………………80
فصل پنجم: نتیجهگیری
1-5 نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………….83
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………..88
مقدمه :
واژه سینمای دینی خصوصا در این سه دهه اخیر واکنشها و برداشتهای متفاوتی را در ذهن اهالی هنر، سینماگرها، فیلمسازها، متفکران سینمایی و حتی مردم عادی جهان ایجاد کرده است تا جایی که با مروری بر کتب، نشریات، مقالات و انواع نوشته های سینمایی و غیر سینمایی درباره این مفهوم با انواع تعاریف متنوع روبرو می شویم که توسط انواع متفکران دینی، سینمایی، سیاسی و … بیان شده است. بحث مربوط به این سینما مانند بسیاری دیگر از بحث هایی این چنینی طرفداران و منتقدان متفاوتی دارد تا جایی که بسیاری از فیلمسازان، منتقدان و متفکران سینما ترکیب این دو کلمه را به کل خارج از چارچوب قواعد درست در سینما می دانند.
جای دادن کلمه دین در “هنر صنعت رسانه” نوظهور سینما از دیرباز تاکنون به صورتهای گوناگونی صورت پذیرفته است من در این رساله قصد آن نداشتم تا به این مهم در دل تاریخ هنر هفتم بپردازیم اما در متن حداقل اشاره هایی به این مهم نموده ایم. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره شود
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0